"Wunderschöne Stimme, mit Herz gesungen, sehr musikalisch, ein echter Heldensopran."
"Very beautiful voice, sung with heart, very musical, a real heroic soprano."
(Christian Franz, Wagner- / Met-Solist)
"Die 'Casta Diva' ist für Dich ein Spaziergang." / "The 'Casta Diva' is a walk for you."
(Bruno V. Nünlist, Bariton & MAS Arts Management)
"Very beautiful voice, sung with heart, very musical, a real heroic soprano."
(Christian Franz, Wagner- / Met-Solist)
"Die 'Casta Diva' ist für Dich ein Spaziergang." / "The 'Casta Diva' is a walk for you."
(Bruno V. Nünlist, Bariton & MAS Arts Management)
2017, Opera in concert, 'Elsa'
2007, Opernhaus Zürich, Solo-Ersatz, 'Blumenmädchen', Parsifal (R. Wagner) 2000, Dido, Waiblingen "Von den Solistenrollen ist die tragische Königin Dido die deutlich zentrale Gestalt: Eine grosse sängerische und darstellerische Herausforderung, der Rebekka Susanne* Bräm durchaus gerecht wird. ... mit sehr schönen stimmlichen Möglichkeiten und in der grossen Schluss-Szene auch mit bewegender menschlicher Authentizität." (Zeitungsverlag Waiblingen, 20. Mai 2000) *(seit 2013 nennt sich die Sopranistin mit beiden Vornamen Rebekka Susanne Bräm) "Of the solo roles, the tragic Queen Dido is clearly the central figure: a great singing and acting challenge that Rebekka Susanne* Bräm does justice to. ... with very beautiful vocal possibilities and in the big final scene also with moving human authenticity." (Zeitungsverlag Waiblingen, May 20, 2000) *(since 2013 the soprano is using both first names: Rebekka Susanne Bräm) Portraitphoto credit: kathrinhirzelphoto ch
photo/press right: Rebekka Susanne Bräm photo 2 - 4: photo credit: Rebekka Susanne Bräm |
Die Schweizer Sopranistin Rebekka Susanne Bräm zeichnet sich durch ihre offene, authentische Art sowie eine berührende, warme und runde Stimmgebung aus. Nach verschiedenen musikalischen Tätigkeiten, die ihr Zeit für ihre zwei Kinder einräumten, hat die jugendlich-dramatische Sopranistin mit der "einnehmenden schillernden Stimme" (SommerMusikWollerau) ihre Solistenlaufbahn 2013/14 wieder in den Vordergrund gerückt.
2018 kam Rebekka Susanne Bräm die Ehre zu, den Konzert-Zyklus SommerMusikWollerau (Alexander Seidel) mit Wagners "Wesendonck-Liedern", Dvořáks "Zigeunermelodien" und Strauss-Liedern eröffnen zu dürfen. 2017 gestaltete sie, zusammen mit Satoko Kato, einen Liederabend mit Liedern von G. Fauré und Songs von Ch. Chaplin, nachdem sie 2016 Schumanns "Frauenliebe und Leben" interpretierte, ergänzt mit Liedern von Clara Schumann und Arien aus verschiedenen Opern. Auch unterhaltsame Chansons präsentierte sie in ihren Liederabenden seit 2015, doch ihre grösste Leidenschaft gehört der klassischen Musik. Im Herbst 2019 war sie Teilnehmerin am internationalen Solistenwettbewerb Stignani Competition 2019 in Imola. Im Mai 2020 kam 'Das Opernmagazin' (opernmagazin.de) für ein Interview auf sie zu (auch erschienen in 'Der Opernfreund'). Seit 2017 konzentriert sie sich auf das schwere Fach und Wagner-Repertoire. Bereits 2000 holte Rebekka Susanne Bräm sich lobendes Feedback, als sie mit ihrem Debut als Dido in "Dido&Aeneas" von H. Purcell vor tausend Zuschauern begeisterte. Während des Studiums war sie, neben ersten solistischen Engagements, Mitglied am Badischen Staatstheater Karlsruhe (Statisterie), Solistin bei Vokalensemble St. Franziskus Karlsruhe/Cantus Solis Karlsruhe und regelmässig Zuzügerin beim Konzertchor Darmstadt unter Wolfgang Seeliger, mit dem sie neben Ensemblekonzerten und bei CD-Aufnahmen als Ensemble-Solistin, auch bei den Schlossfestspielen Heidelberg (Theater und Orchester Heidelberg) in A. Thomas' "Mignon" auftrat (Spielhauptrolle unter W. Quetes). Seit 2001 bis Frühjahr 2020 sang Rebekka Susanne Bräm regelmässig am Opernhaus Zürich als professioneller Sopran, 2007 als Solo-Ersatz 'Blumenmädchen' in Parsifal (danach kam der Intendantenwechsel), ansonsten als professionelle Chorverstärkung, wo sie unter Jürg Hämmerli und Ernst Raffelsberger regelmässig auch Ersatz für Soprane des Hauschores war. Im Februar 2020 teilte Rebekka Susanne Bräm dem Opernhaus Zürich mit, dass sie nur noch solistisch zur Verfügung stehe. In Zürich wirkte sie u. a. in W. A. Mozarts "Die Entführung aus dem Serail" mit Gastspiel in Paris (2016) mit, im "Verdi-Requiem" (Co-Produktion von Oper und Ballett, 2016), in "Macbeth" unter T. Currentzis (2016), in "La Bohème" unter G. Bisanti (2015), in "Fidelio" unter F. Luisi und "Lohengrin" unter S. Young (2014), "Die Meistersinger von Nürnberg" unter D. Gatti (2012) und unter F. Welser-Möst (2003) und in "Rusalka" unter V. Fedoseyev (2010). Weiter sang sie in Produktionen unter der Leitung von N. Santi, N. Harnoncourt und B. Haitink mit und in Produktionen unter der Regie von G. Deflo, G. Asagaroff, N. Lehnhoff, C. Lievi, S.-E. Bechtolf, H. Kupfer, A. Homoki und B. Kosky. Rebekka Susanne Bräm, die mit zwölf Jahren entschied Opernsängerin zu werden, trat schon als Jugendliche am Gymnasium regelmässig solistisch auf. Parallel zur Maturvorbereitung besuchte sie am Konservatorium Zürich den Vorkurs für das Musikstudium und studierte anschliessend Gesang, Gesangspädagogik und Schulmusik (für Gymnasien) an der Staatlichen Hochschule für Musik Karlsruhe bei KS Christa Lehnert und Stephan Kohlenberg mit Abschluss 1998. Neben der Bühnentätigkeit unterrichtete sie an mehreren Gymnasien in Deutschland (Referendariat, Abschluss 2. Staatsexamen Stuttgart 2001) und der Schweiz (Semestervertretungen) Schulmusik, leitete mehrere Jahre den Kinderchor der Musikschule Bülach (MSZU/MZU) und initiierte und leitete dort Eltern-Kind-Musizieren. 2013-15 ergänzte sie ihr Studium mit einem Certificate of Advanced Studies Performance Klassik Gesang an der Zürcher Hochschule der Künste. Wichtige Impulse bekam sie in Meisterkursen bei Bruno V. Nünlist, Hans-Josef Kasper und 2017 im Liedinterpretationskurs bei KS Christa Ludwig. Als Nachkommin des Sauerländer-Verlag-Gründers und Freimaurers H. R. Sauerländer und Urenkelin des Elektrizitäts- und Eisenbahnpioniers H. Kummler-Sauerländer und mit einem der ersten sieben Bundesräte der Schweiz (Friedrich Frey-Herosé) in der Ahnengalerie, ist ihr das Freidenkertum im Blut angelegt und das Beschreiten mutiger, eigener und unkonventioneller Wege für sie eine Selbstverständlichkeit. Persönlich sieht sie sich sowohl als Vordenkerin wie auch als Bewahrerin von Kulturgut. Kunst auf einem stilvollen Niveau ist für sie zentral für eine wertvolle Gesellschaft. Ihre Schaffenskraft holt sie aus einer urtiefen Liebe zur und grossem Respekt vor der Natur. * * * * * |
The Swiss soprano Rebekka Susanne Bräm is characterized by her open, authentic manner and a touching, warm and round voice. After various musical activities that gave her time for her two children, the lyrical dramatic soprano with the "engaging dazzling voice" (SommerMusikWollerau) brought her soloist career to the fore again in 2013/14.
In 2018 Rebekka Susanne Bräm had the honor to open of performing the concert cycle SommerMusikWollerau (Alexander Seidel) with Wagner's "Wesendonck-Liedern", Dvořák's "Gypsy Melodies" and Strauss songs. In 2017, together with Satoko Kato, she organized a recital with songs by G. Fauré and songs by Ch. Chaplin, after she interpreted Schumann's "Frauenliebe und Leben" in 2016, supplemented with songs by Clara Schumann and arias from various operas. She has also presented entertaining chansons in her recitals since 2015, but her greatest passion is classical music. In autumn 2019 she was a participant in the international soloist competition Stignani Competition 2019 in Imola. In May 2020, 'Das Opernmagazin' (opernmagazin.de) approached her for an interview (also appeared in 'Der Opernfreund'). Since 2017 she has focused on the dramatic subject and Wagner repertoire. Rebekka Susanne Bräm had praised feedback back in 2000 when she made her debut as Dido in "Dido&Aeneas" by H. Purcell in front of one thousand spectators. During her studies, in addition to her first solo engagements, she was a member of the Badisches Staatstheater Karlsruhe (Statisterie), a soloist with Vokalensemble St. Franziskus Karlsruhe/Cantus Solis Karlsruhe and a member and ensemble-soloist of the Darmstadt concert choir under Wolfgang Seeliger, with whom she took part in ensemble concerts and on CD recordings, and also performed at the Heidelberg Castle Festival (Heidelberg Theater and Orchestra) in A. Thomas 'Mignon' (leading role under W. Quetes). Since 2001 until spring 2020, Rebekka Susanne Bräm sang regularly at the Zurich Opera House as a professional soprano, in 2007 as a solo replacement for 'Flower Girl' in Parsifal (the change of director came in 2008), otherwise as a professional choir reinforcement, where she also regularly sang under Jürg Hämmerli and Ernst Raffelsberger replacement for sopranos in the house choir. In February 2020 Rebekka Susanne Bräm informed the Zurich Opera House that she is only available as a soloist. In Zurich she appeared in WA Mozart's "The Abduction from the Seraglio" with a guest performance in Paris (2016), in the "Verdi-Requiem" (co-production of opera and ballet, 2016), in "Macbeth" under T. Currentzis (2016), in "La Bohème" under G. Bisanti (2015), in "Fidelio" under F. Luisi and "Lohengrin" under S. Young (2014), "Die Meistersinger von Nürnberg" under D. Gatti (2012) and under F. Welser-Möst" (2003) and in "Rusalka" under V. Fedoseyev (2010). She also sang in productions directed by N. Santi, N. Harnoncourt and B. Haitink and in productions directed by G. Deflo, G. Asagaroff, N. Lehnhoff, C. Lievi, S.-E. Bechtolf, H. Kupfer, A. Homoki and B. Kosky. Rebekka Susanne Bräm, who decided to become an opera singer at the age of twelve, performed regularly as a soloist when she was still in high school. At the same time as preparing for her Matura (A-levels), she attended the preparatory course for music studies at the Zurich Conservatory, and then studied singing, vocal pedagogy and school music (for high schools) at the State University of Music Karlsruhe with KS Christa Lehnert and Stephan Kohlenberg, graduating in 1998. Next to the stage work she taught school music at several high schools in Germany (traineeship, graduating with 2nd state examination in Stuttgart 2001) and Switzerland (semester vacancy sustitutions), directed the children's choir of the Bülach Music School (MSZU/MZU) for several years, and initiated and directed music there for parents and children. In 2013-15 she supplemented her studies with a Certificate of Advanced Studies Classical Music Performance Singing at the Zurich University of the Arts. She received important impulses in master classes with Bruno V. Nünlist, Hans-Josef Kasper and in 2017 in the song interpretation course with KS Christa Ludwig. As a descendant of the Sauerländer Verlag founder and freemason H. R. Sauerländer and great-granddaughter of the electricity and railway pioneer H. Kummler-Sauerländer and with one of the first seven Federal Councilors of Switzerland (Friedrich Frey-Herosé) in the ancestral gallery, freethinking is in her blood and as a matter of course she is going her way by her own, bold and unconventional style. Personally, she sees herself as both a thought leader and a preserver of cultural assets. For them, art on a stylish level is central to a valuable society. She draws her creativity from a profound love and respect of nature. |
www.rebekkasusannebraem.com * www.rebekkabraem.de * www.rebekkabraem.art
Rebekka Susanne Bräm - Sopran / jugendlich-dramatischer Sopran / classical soprano opera concert rebekkasbraem(at)bluewin.ch or sopran@rebekkasusannebraem.com
Soloist professional freelance / Professional Operasinger / Professional Soprano at Opernhaus Zürich
www.rebekkasusannebraem.com * www.rebekkabraem.de * www.rebekkabraem.art
Certificate of Advanced Studies Classical Music Performance Singing, ZHdK Zurich University of the Arts, 2014 & 2015
Master Classical Singing & Voice teacher, HfM State University of Music Karlsruhe 1998
School music teacher (1. & 2. State examination), HfM State University of Music Karlsruhe 1998 & Pedagogical University Stuttgart 2001
Impressum Datenschutzerklaerung
Photo rights / Press rights: Rebekka Susanne Bräm. / Photo credits: Sonja Ruckstuhl Fotografie portrait.sonjaruckstuhl ch, kathrinhirzelphoto ch, Rebekka Susanne Bräm or mentioned at the photo.
Copyright 2014 - 2024 by Rebekka Susanne Bräm. All rights reserved.
Soloist professional freelance / Professional Operasinger / Professional Soprano at Opernhaus Zürich
www.rebekkasusannebraem.com * www.rebekkabraem.de * www.rebekkabraem.art
Certificate of Advanced Studies Classical Music Performance Singing, ZHdK Zurich University of the Arts, 2014 & 2015
Master Classical Singing & Voice teacher, HfM State University of Music Karlsruhe 1998
School music teacher (1. & 2. State examination), HfM State University of Music Karlsruhe 1998 & Pedagogical University Stuttgart 2001
Impressum Datenschutzerklaerung
Photo rights / Press rights: Rebekka Susanne Bräm. / Photo credits: Sonja Ruckstuhl Fotografie portrait.sonjaruckstuhl ch, kathrinhirzelphoto ch, Rebekka Susanne Bräm or mentioned at the photo.
Copyright 2014 - 2024 by Rebekka Susanne Bräm. All rights reserved.